sobota 11. října 2014

25. den - Hamburg aneb propusťte Jacoba


Hamburg je druhým největším městem Německa. A zatím co o Berlínu se říká Chudý, ale sexy, Hamburg tak sexy nevypadá, a chudě už vůbec ne.

Já se poprvé setkal se squotingem v Řecku, kde jsem se nějaký čas svého života flákal. Studoval fylozofii, bral lekce řeckého jazyka, a co je nejparadoxnější, učil se ekonomii. Ano, v Řecku. Asi proto má peněženka neustále vypadá tak, jak vypadá.
Na řečtině jsem poprvé potkal Lamyho. Týpek, s kterým se raději nikdo neznal. Na hodiny chodil velmi sporadicky, a to jen pro to, aby vysomroval nějaké to cigáro. Jeho styl, způsob mluvy a projevu, celkový vzhled, to vše odrazovalo spolužáky, včetně mě, aby se s ním dali do řeči. Jenže Lamyho si nevybíráte, on si vybírá vás. A tak se jednoho dne dal do řeči i se mnou.
„Hele kámo, dej mi deset babek, musíme koupit něco na večer na to představení,“ přišel uprostřed výkladu, ani si nevšiml řečníka stojícího před tabulí.
„Co-o-že? Deset babek? To jako myslíš deset euro? Na jaký představení? Proč to chceš ode mě?“ začínám rozrušením koktat.
„Prostě mi to dej a v půl je sraz na zastávce, jasný?“
Nevím proč jsem to tenkrát udělal, asi ten šok když to na mě takhle vybalil, asi mi to bylo předurčeno. Každopádně Lamy za mých deset babek nakoupil alkohol na dva dny dopředu a vzal mě na představení. Představením myslel setkání pouličních umělců v jednom athénském squotu...
Vše nakonec dopadlo dobře. Když můj nový kamarád, s kterým se dodnes rád stýkám, odcházel, já zůstával dál ve společnosti. Ještě že se nakoupila dostatečná zásoba piva, nakonec jsem ve squoty i přespal a pokračoval s komunou i druhý den...

Do Hamburgu se dopravuji pomocí palce. Ne že by mě tolik boleli nohy, ale zima se blíží rychleji, než jsem očekával. Na počasí to přes den až tolik vidět není, ale zkuste si večer spát venku. Navíc ten večer přichází opravdu rychle. Potřebuji se prostě dostat na jih, třeba do Španělska (se zastávkou u Lamyho), kde budu moci svojí pěší tůru pokračovat. Tady nahoře v Evropě mi už není souzeno dále pokračovat.
Protože Hamburg je opravdu drahé město, je tu i o mnoho více bezdomovců než v celém Berlíně. A to počítám jen ty, které za ten krátký čas vidím poflakovat se po centru. Možná po nějaké té procházce jich naleznu daleko víc. Mladí lidé a hlavně pak pankáči, odmítající žít s rodiči, se mezi bezdomovce neradi počítají. Raději si říkají squoteři a okupují prázdné a opuštěné budovy, z kterých tvoří velmi alternativní centra. Plná umění, neuskutečnitelných fylozofických myšlenek a dalšího utopistického stylu života. Jedním ze squoterů tady v Hamburgu byl i Jacob.
Jacob pochází z celkem slušné rodiny, jenže jako většina mladých lidí se odmítá sžít ze společností a respektovat stupidní pravidla, respektovat dnešní systém. Proto začal žít v komunitě okupující jeden ze squotů. To se samozřejmě nelíbilo policii a když jednou udělala na tuhle partičku zátah, byl Jacob ten nejpomalejší a soud mu nařídil čtyřicet dní ve vězení.
Čtyřicet dní, pro Kristovy rány, já v cele strávil jednu noc a byla to ta nejhorší noc mého života. Když jednoho z mých kamarádů pustili z lochu po měsíci, vrátil se jako úplně jiný člověk. Něco v něm se zlomilo a od té doby to už není on. Jacob tam stráví ještě o deset dní déle.
Jeho tatínek, spořádaný občan Spolkové republiky Německo, prostý muž z lidu pracující od osmi do půl páté, s půl hodinovou pauzou na oběd, od pondělí do pátku. V sobotu večer jde na pivo a v neděli kouká na fotbal. Občas se věnuje své ženě, ale po tolika letech manželství už to zas tak nepřehání. V práci si vzal dovolenou a doma odložil kravatu a vlastně i celý oblek, aby se mohl navléknout do staré jeansové bundy z mládí (kdy byl vyloženě štíhlejší než dnes, jelikož na něm vypadala opravdu směšně). Spojil se s místní punk komunitou, zaplatil jim výdaje levného krabicového vína a vydal se do ulic, demonstrovat za svého syna.

„Propusťte Jacoba!“ křičí asi padesáti letý muž, zatímco okolo něj se motají mladíci se zelenými háry sbírající od kolemjdoucích podpisy pro jejich petici...





Žádné komentáře:

Okomentovat